Ejeraftalen – det skal du vide

Hvis der er ét dokument som de fleste erhvervsdrivende har, men aldrig nogensinde håber at få brug for, så er det ejeraftalen. En ejeraftale beskriver et dokument mellem ejere eller ledelse i en virksomhed der skal adressere alle de problematikker der kunne opstå i ledelsen. 

Det er, kort sagt, en manual til hvordan indehavere skal forholde sig, når de ikke er enige i hvad hinanden siger- eller mener. Uden en ejeraftale kan det faktisk være overraskende nemt for eksempelvis en anparthavende at \’bare\’ sælge sin anpart til et ustyrligt højt beløb til en som ledelsen egentligt ikke havde lyst til at have ombord. 

Ved at tegne en ejeraftale op sikrer ledelsen sig mod hinanden, og derfor bør den udelukkende betragtes som en forsikring. Det er noget du egentligt aldrig håber at få brug for, men noget du bliver nød til at sikre dig imod. 

Kan man selv lave en ejeraftale?

Sagtens! Hvis du er erhvervsdrivende og har- eller overvejer at bliver flere mennesker i ledelsen, så er det næsten et must. For desto længere tid der går fra at de nye partnere kommer ind til at man præsenterer ejeraftalen, desto mere mistro vil der kunne opstå omkring den – det er trods alt en sikring mod ens egne partnere, så det kunne godt udstråle en lille smule usikkerhed hvis den \’bare\’ kom dumpende en dag. 

Koster det noget? 

Nej det er fuldstændig gratis at lave en. Du kan dog godt svinge den forbi et advokat kontor hvis du gerne vil være 110% sikker på at den er bindende hvis nu uheldet skulle være ude. Der er intet værre end ikke lige at have den sidste underskrift eller den sidste afklaring der gør forskellen. 

Hvad kunne den indeholde?

En ejeraftale kan indeholde alt fra øst til vest og kommer meget an på hvor mange ejere der er, hvilken slags virksomhed vi har med at gøre og hvordan det overordnet behov for en ejeraftale ser ud. Nogle virksomheder er åbne i flere generationer uden at de nogensinde oplever så meget som et lille problem, mens andre bliver uvenner fra start. 

En ejeraftale kunne indeholde en fremgangsmetode for uoverensstemmelser. Lad os sige at du er blevet uenige med din anden medejer omkring en udvidelse. Her kunne der godt opstå problemer hvis ikke i kunne tø til jeres aftale, der tydeligt viser at det er den med det demokratiske flertal der ender med at få ret.